onsdag 11 mars 2009

Nu äntligen

börjar jag bli frisk, jag har varit sjuk typ hela febuari och innan dess var det inte många friska dagar sen innan jul. tråkigt, tråkigt!
Jag har ju så mycket jag vill berätta men inte har orkat sitta vid någon dator, det har inte funkat så bra heller att plugga -jag har somnat över böckerna.
Men nu i tre dagar har jag gjort lite praktiska saker till skolan och det har varit roligt men tidkrävande. Den ena uppgiften skall vi fotografera för varje söm och varje pressning eller varje nytt moment man har gjort så det har blivit mycket stryckningar pga allt syns så bra när man fotografera så tom ett tumavtryck på tyget... Det jag har sytt är en "förvrängd" skjortsknäppning.
Övningen började så här att vi i klassen fick några ord att välja på och på detta sätt delades vi in i grupper, jag fastnade på ordet vindil, men jag läste det först som vin-dil, jag fastnade väl på ordet vin...... Min grupp började prata och utveckla vårt ord och hur vi skulle arbeta med det. Vi fastnade i bilder/tavlor istället för ord, en tavla som är väl den största drivkraften hos oss är: Sommarkväll i Skagen, målad av Peder Severin Kroyer.
Ett par som är ute och går tillsammans med en hund vid strandkanten en sensomarkväll, vinden går lite över deras kläder och det blir lite våger i vattnet.

Åter till skjortsknäppningen, tänk er en vanlig herrskjorta där vinden har kommit och tagit tag i knäppkanten och gjort den sne ut mot sidan, detta är min "förvrängda" skjortsknäppning.

Sen har jag sytt en kjol efter ett burdamönster och där skulle vi också göra enkla förändringar på mönstret, jag fastnade då för vågorna på tavlan så min kjol har fått sneda vågor som går runt om hela kjolen.
Den var rolig att göra och den blev väldigt söt!
Sen har det blivit en provlapp med en halsringning där jag har sytt ett sprund med knäppslå och nu testar jag på att sy smock för hand, rätt så roligt faktiskt inte så svårt som jag trodde skulle vara.

Inga kommentarer: